Saturday, August 14, 2021

Akritas: Akritas 1973

 

Few music and musicians from Greece have propulsated progressive rock greatly and with resonance, not to mention originally (and none so extensively). Along with the monumental APHRODITE'S CHILD (with whose conceptual merge they're actually far from identifying) and with AXIS or SOCRATES (with whom they match better), AKRITAS is strongly recommended for its lasting vintage sound up to an exciting mix of impressions. Definitely hidden from the amateur eye (also, given the music, against it) and exceptionally regarded, although exactly inside the level and the story of Greek passionate prog, the band made a tasteful effort.
                                                                           


AKRITAS formed in the late moments of 1972, being made of vocalist, guitarist and bassist Stavros Logaridis, former member of POLL, drummer Giorgos Tsoupakis and keyboardist Aris Tasoulis, former member of BOURBOULIA. Their praised effort came later in 1973, crediting a collaboration with guitarist Dimos Papachristou, and also benefiting of greek magic lyrics from Kostas Ferris.
                                                                                

Akritas is not only a full portrait of the band's passion, creativity and standards, but also gains itself the price of admission towards a sort of prog rock killer mood (with demanding bits, here and there). Drawn as a concept of particular obscurity and experimentality, judging the multi-instrumental complexity, it saves some space though for the vocal originality and emotiveness. Mixing the sound of psych-(s)paced guitar play, baroque organs, pianistic tunes, driving drumming, art vocalizing and sound high effect, the material can be an uncomparable stigma or a curiosly scaled revelation. A varied project, therefore, with entairtaing parts for the deep listening soul and with the tricks that make it entirely artistic, perhaps only missing the classic recognition. The organ and keyboard work is especially appreciable for its special technique of Mellotron and Moog, while the guitar holds the traditional sonority.]
PROG ARCHIVES                                                                                                      

Ο Σταύρος Λογαρίδης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις 21 Σεπτεμβρίου 1953, ξεκίνησε τη μουσική πριν πάει δημοτικό με την καθοδήγηση του παππού του που ήταν άρχων πρωτοψάλτης στο ναό του Αγίου Γεωργίου στο Πατριαρχείο χειροτονημένος από τον Αθηναγόρα. Από παιδί είχε κλίση στον ήχο καθώς και στην ρυθμική αγωγή. Όταν ο παππούς του κατάλαβε ότι ο μαθητής του δεν ήταν παιδάκι που συγκεντρωνόταν εύκολα για να τον μάθει γραφή, άρχισε να του μαθαίνει ήχους και ρυθμούς: τον έπαιρνε μαζί του στην εκκλησία και τον άφηνε να ακολουθεί τους ψάλτες εξ ενστίκτου με τενούτες που αυτοσχεδίαζε ο μικρός Σταύρος. Ο πατέρας του έπαιζε κιθάρα και η μητέρα του ακορντεόν.
                                                                                            

Ο τότε διευθυντής της Polydor Ν. Αντύπας επιμένει να τον γνωρίσει σε κάτι μουσικούς με «πολύ ωραία τραγούδια», όπως έλεγε, για να δημιουργηθεί ένα συγκρότημα το 1970. Ο Σταύρος προσπαθούσε να εξηγήσει στον Αντύπα ότι τα συγκροτήματα δεν φτιάχνονται με συνοικέσια εταιρειών αλλά μέσα από φιλίες. Μετά όμως από επιμονή και πιέσεις τον πείθει να πάει στο σπίτι των μουσικών να ακούσει τα τραγούδια και να τους γνωρίσει. Εκεί γνωρίζεται για πρώτη φορά με τον Κ. Τουρνά, τον Robert Williams και τον Κ. Παπαϊωάννου. Ενθουσιάζεται από τα τραγούδια, και τιμά τίς αρχές του περί «group φιλίας». Ξεκινάνε οι πρόβες και φτιάχνεται το συγκρότημα Poll που θα κάνει δύο μεγάλους δίσκους ορόσημο στην ελληνική σκηνή, το Άνθρωπε και το Λευκό Album. Καθώς και μια σειρά 45άρια singles. Ο Σταύρος αποχωρεί από το συγκρότημα όταν οι υπόλοιποι του συγκροτήματος παίρνουν την απόφαση να εμφανιστούν στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1972.
                                                                        

Μετά τη διάλυση των Poll, φτιάχνει το συγκρότημα Ακρίτας, κυκλοφορεί ομώνυμο άλμπουμ που πουλιέται στη Γερμανία, Ιαπωνία και θεωρείται ένα από τα πιο προοδευτικά άλμπουμ όλων των εποχών στον κόσμο. Το συμπεριλαμβάνουν και το μνημονεύουν ακόμα και σήμερα τα πιο προοδευτικά sites μουσικής σε Ευρώπη και Αμερική. Στην Ιαπωνία κυκλοφόρησε με γιαπωνέζικο εξώφυλλο, που θεωρείται σπάνιο συλλεκτικό αντικείμενο στους κύκλους των μουσικόφιλων σήμερα. Οι Ακρίτας συνεργάστηκαν live με τα Μπουρμπούλια της εποχής εκείνης και ηχογράφησαν έξι τραγούδια στη Γερμανία με τον Δ. Παπαχρήστου, τον Α. Τασούλη και τον Γ. Τσουπάκη. Αργότερα θα έρθει στο συγκρότημα και η Α. ΜacKinnon και ο Γ. Παπαδόπουλος με τους οποίους ταξίδεψαν στο Λονδίνο για να γράψουν με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου. Ηχογράφησαν 5 τραγούδια που έχουν μείνει ακυκλοφόρητα μέχρι σήμερα.
                                                                         

[Οι Ακρίτας, ένα από τα μεγαλύτερα ροκ συγκροτήματα της δεκαετίας του 1970, που δημιούργησαν ο Σταύρος Λογαρίδης με τον Άρη Τασούλη, έχουν να επιδείξουν μιαν αξιοζήλευτη επίδοση: όντας Ελληνική μπάντα και κυκλοφορώντας μονάχα ένα άλμπουμ σε γλώσσα Ελληνική, κατάφεραν να

περάσουν στην ιστορία αυτού του δημοφιλέστατου οικουμενικού μουσικού ιδιώματος, γράφοντας εξαιρετικά πρωτοποριακή μουσική.
Οι αναφορές διεθνώς γύρω από το όνομα και το έργο τους δεν λείπουν ακόμα και σήμερα, ενώ ο ίδιος ο αυθεντικός δίσκος βινυλίου, αποτελεί επίζηλο και σπάνιο συλλεκτικό κομμάτι.
Επιπροσθέτως, η μουσική τους με το πέρασμα των χρόνων δεν έχασε τίποτα από την φρεσκάδα και την δύναμή της, και αυτό το γεγονός εξηγεί σε μεγάλο βαθμό το συνεχώς ανανεούμενο ενδιαφέρον γύρω από το έργο τους, διότι κατά τα άλλα ούτε οι Ακρίτας υπήρξαν ποτέ ιδιαίτερα δημοφιλείς – τουναντίον – ούτε και ο δίσκος τους θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακριβώς ευπώλητος, αφού όταν κυκλοφόρησε, υπήρξε μια λίγο έως πολύ εμπορική αποτυχία.
                                                     

Προς τα τέλη του 1972, ο Σταύρος Λογαρίδης βρίσκεται στο φημισμένο για το ευχάριστο κλίμα του Λονδίνο. Έχει προηγηθεί η οριστική διάλυση των Poll, του μακράν πιο επιτυχημένου Ποπ – Ροκ συγκροτήματος που πέρασε από τον Ελληνικό χώρο, στο οποίο ιδρυτικό μέλος υπήρξε και ο ίδιος.
Αφορμή για την διάλυση των Poll στάθηκε η απόφαση των δύο άλλων ιδρυτικών μελών του γκρουπ, των Κώστα Τουρνά και Ρόμπερτ Ουίλιαμς να λάβουν μέρος στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο εκείνου του έτους.
Ο Σταύρος Λογαρίδης διαφώνησε, με το σκεπτικό πως δεν είναι δυνατόν να συμμετέχουν σε έναν θεσμό τον οποίον η χούντα, που θέλαν να ανατρέψουν, χρησιμοποιούσε ως προπαγανδιστικό μηχανισμό – κυρίως απέναντι στην νεολαία.
                                                             

Στο Λονδίνο λοιπόν ο Λογαρίδης έρχεται σε επαφή με την πληθωρική προσωπικότητα του Κώστα Φέρρη. Ο Κώστας Φέρρης, που είχε γράψει τους στίχους για το εμβληματικό ‘666’ του Βαγγέλη Παπαθανασίου και των Aphrodite’s Child, πυρπολεί την φαντασία του Λογαρίδη προτείνοντάς του διάφορα, μεταξύ των οποίων και το ανέβασμα μιας Rock όπερας με θέμα την ζωή και την διδασκαλία του Βούδα.
Εντέλει καταλήγουν στο δοκίμιο του Νίκου Καζαντζάκη, την ‘Ασκητική’, και στον εκεί σκιαγραφούμενο Ακρίτα.

Ο Λογαρίδης, αμέσως μετά, αφήνει το Λονδίνο και επιστρέφει στην Ελλάδα, αναζητώντας μουσικούς για την δημιουργία μιας καινούργιας ροκ μπάντας, που θα δουλέψει πάνω στον Ακρίτα.
                                                             

Στα τέλη του 1972 σχηματίζεται το νέο συγκρότημα. Το όνομά του είναι βέβαια Ακρίτας, και έχει για μέλη του, εκτός από τον Σταύρο Λογαρίδη, που παίζει μπάσο και είναι η βασική (μεγάλη) φωνή του γκρουπ, τους Άρη Τασούλη, Γιώργο Τσουπάκη και Δήμο Παπαχρήστου.
Ο Άρης Τασούλης, που είχε φύγει από τα θρυλικά Μπουρμπούλια, παίζει πλήκτρα, ο Δήμος Παπαχρήστου, ο οποίος είναι παιδικός φίλος του Λογαρίδη από την Κωνσταντινούπολη, τον γενέθλιο τόπο και των δυο, παίζει ηλεκτρική κιθάρα, και ο Γιώργος Τσουπάκης τύμπανα.
Η συμμετοχή του Τσουπάκη έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού επιλέχθηκε κατά την διάρκεια μιας ασυνήθιστα σύντομης οντισιόν: όντας ο πρώτος προς δοκιμήν ντράμερ, με το που κάθισε στα τύμπανα, υποχρέωσε τον Λογαρίδη να ευχαριστήσει τους λοιπούς συμμετέχοντες και να τους στείλει σπίτια τους.]
ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

Ακρίτας – Ακρίτας
Label: Polydor – 521 197-2
Format: CD, Album, Reissue, Stereo 1994
Country: Greece
Released: 1973
Genre: Rock
Style: Prog Rock

TRACKS

 



01.
Εισβολείς   (Invaders)    2:01
02. Γέννηση    (Genesis)    2:17
03. Τα Παιδιά    (The Family)    3:23
04. Μνήμη    (Memory)    1:46
05. Επιστροφή    (Return)     2:49
06. Αγάπη    (Love)    4:24
07. Ego    (Ego)    0:59
08. Τραγούδι    (Song)    3:50
09. Το Πανηγύρι    (The Festival)    2:35
10. Το Θαύμα    (The Miracle)    1:36
11. Το Όνειρο    (The Dream)    3:19
12. Και Ιδού Ίππος Χλωρός    (Look Both Horse & Green)    1:02
13. Κατάκτηση & Ζέτα Ζωρζέτα    (Conquest & Z Force) [Engineer [Ζέτα Ζωρζέτα] – Γιάννης Σμυρναίος, Lyrics By – Σταύρος Λογαρίδης]  3:07

MP3 @ 320 Size: 80 MB
Flac  Size: 175.5 MB

9 comments:

  1. Many many thanks for this unknown Greece band !!

    ReplyDelete
  2. Kostas, thank you for your welcome. I do not as well as no downloads. For me such sites me a source of information. If i do not know something and it interest me and it is not too expensive i buy it.
    With this Band i have discovered another great Greece Band at the time, OLYMPIAN !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Josef. Olympians were the most famous POP group in the late 60's, in Greece. They were not a Rock band. If you want to meet some of the best bands in Greece, then you have to click on the label GREEK BANDS (In the right side of the blog). Thanx for your comment. Cheers!!!

      Delete
  3. Kostas, thank you again.
    So much information on your site. It's wonderful!

    ReplyDelete
  4. Τελεια μουσικη. Ενα μπραβο και στον Δημη

    ReplyDelete