ua

ua

Sunday, April 11, 2010

Σωτήρης Δεμπόνος - Ουράκας







Σωτήρης Δεμπόνος

Ουράκας

2000

Θεατρικός
Οργανισμός
"Στιγμή"



Label: Θεατρικός Οργανισμός "Στιγμή"
Catalog#: -
Format: Cd
Country: Greece
Released: 2000
Genre: Experimental, Traditional

Mp3 @ 320 & Scans 100 MB
download link: here [meganz]

Τραγούδια :
01.Νorth Sea
02.Βισκαϊκός
03.Μπάλλος Ι (οργανικό)
04.Ατζύμι
05.Ντιάνα
06.Μισογύνης
07.Bαλς (οργανικό)
08.Captain Yalmar
09.Mπάλλος ΙΙ (οργανικό)
10.Ουράκας
11.Νανούρισμα

Ταξιάρχης Χάνος : Τραγούδι
Χαρά Δημοπούλου : Τραγούδι ("Ατζύμι", "Μισογύνης")
Μαρία Τσιμά : Τραγούδι ("Νανούρισμα")
Θοδωρής Ρέλλος : Σαξόφωνο
Γιώργος Κίτσιος : Βιολί, βιόλα
Νατάσσα Δίπλα : Κρουστά, βιμπράφωνο
Κώστας Ράπτης : Ακορντεόν (Bayan)
Αντώνης Λιβιεράτος: Μαγνητοταινίες
Σωτήρης Δεμπόνος : Κλασική κιθάρα, μαντολίνο, επεξεργασμένα μπάσα,
φωνητικά στη "Ντιάνα".

http://www.debonos.gr/

http://members.fortunecity.com/debonos/ourakas3.htm

O Σ. Δεμπόνος περίπου στα 14 χρόνια του πρωτόπιασε στα χέρια του ένα μαντολίνο και έκτοτε απέκτησε μία εμμονή με τα νυκτά έγχορδα. Συνέπεια τούτου, ήταν να σπουδάσει κλασσική κιθάρα με τον Γ. Μηλιαρέση και, εκ παραλλήλου, ανώτερα θεωρητικά.

Eίχε αρχίσει συστηματικά να ασχολείται με την σύνθεση, όταν γύρω στα 1990, έτυχε να γνωριστεί με τον Α. Λιβιεράτο. Δούλεψαν αρχικά, ως ντουέτο, κοινό υλικό, το οποίο παρουσιάστηκε επανειλημμένα στην Αθήνα. Η συνεργασία συνεχίστηκε με την δημιουργία μουσικής για το θέατρο (κυρίως για τις παραστάσεις του θεατρικού οργανισμού "ΣΤΙΓΜΗ", του οποίου ο Σ. Δεμπόνος είναι ιδρυτικό μέλος) και για τον κινηματογράφο. Η πρώτη δισκογραφική του παρουσία στο enhanced CD "Του Χάρου τα δόντια" είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας αυτής.

Παράλληλα γράφει αυτόνομα κινηματογραφική και θεατρική μουσική και ηχογραφεί το πρώτο του CD ‘‘ΟΥΡΑΚΑΣ‘‘, το οποίo ευοδώθηκε να κυκλοφορήσει με καθυστέρηση τριών ετών (2000). Έκτοτε επενδύει μουσικά δύο μεγάλου μήκους ταινίες (ανέκδοτα υλικά) και συμμετέχει ως εκτελεστής σε δίσκους φίλων και σε σχήματα, ως επί το πλείστον εφήμερα, σύγχρονης και αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής.

Τα τελευταία δύο χρόνια έχει εγκαταλείψει τον ακουστικό ήχο, χρησιμοποιώντας στις εμφανίσεις του ένα custom ηλεκτρικό δίμπρατσο μαντολινοκίθαρο, πενταλιέρες και υπολογιστή.

Συντόμως κυκλοφορεί η δεύτερη αυτόνομη δισκογραφική του δουλειά ("FARWEST-tribal dances-"), της οποίας η ηχογράφηση και τελική τεχνική επεξεργασία ολοκληρώθηκε επίσης πριν από τρία χρόνια (προφανώς το έχει για γούρι).

Η βράβευσή του στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας με το ειδικό βραβείο "ηχητικών επιτεύξεων", επιβεβαίωσε επισήμως όσους χαρακτηρίζουν την μουσική του ως μη κατατάξιμη, όπως και αυτούς που λένε το μακρύ τους και το κοντό τους.

O Σ. Δεμπόνος είναι Κεφαλλήν και δηλώνει ότι σκοπός της ζωής του είναι να πεθάνει σε βαθιά γεράματα, αξιοπρεπέστατα, στο Δαφνί.

"Oυράκας"... ένα μουσικό ταξίδι, γεμάτο ανεκπλήρωτους έρωτες και πάθη, που ξεκινά από τα γκρίζα νερά της Βόρειας Θάλασσας, περνά από τις φουρτούνες του Βισκαϊκού, τις ξέρες του Ινδικού ωκεανού, τα ιερά της Γιοκοχάμα στην Ιαπωνία και καταλήγει στο ηφαιστειογενές νησί Ουράκας του Β. Ειρηνικού…

Το μουσικό υλικό αποτελείται από οκτώ τραγούδια και τρία οργανικά, δύο από τα οποία είναι διασκευές παραδοσιακών χορών της γενέτειρας γης του Μοντεσάντου, Κεφαλλονιάς και είναι έτσι δομημένο ώστε να ακούγεται σαν μια ολοκληρωμένη μουσική ιστορία 42 λεπτών.

Στο ένθετο του cd συμπεριλαμβάνονται τα χειρόγραφα του ποιητή, σχόλιο του λογοτέχνη-ψυχιάτρου Μάριου Μαρκίδη που τον γνώρισε, λεξιλόγιο ναυτικών όρων και τοπωνυμίων και ενδεικτικοί χάρτες - οδηγοί για τον ακροατή


Sotiris Debonos was born in Argostoli .Studied medicine and music. He believes we can better listen to the world than see it. The origins of his music refer to the Ionian Music School material, which he considers to be close to the the New Orleans spirit. He has composed music for films, theater plays both …for us and his own fun.

He plays electric guitar-mandolin, live electronics, tapes and tells stories…


Ο ποιητής Κεφαλλονίτης πλοίαρχος Α. Μοντεσάντος, γεννημένος για περιπέτεια, περιπλανήθηκε στον Ειρηνικό και πήρε το βάφτισμα "Καπετάνιος - Φάντασμα". Πέθανε το 1965 έγκλειστος στο Δαφνί, όπου και έγραψε το μεγαλύτερο μέρος από τις δύο ποιητικές συλλογές του "28η Οκτωβρίου" και "Ουράκας".

Δεν αξιώθηκε ποτέ να τις δεί δημοσιευμένες, απλώς μοίραζε σε γνωστούς, φίλους ή επισκέπτες του στο νοσοκομείο χειρόγραφα ποιήματα με σινική μελάνη, ένα μεγάλο μέρος από τα οποία έχει πιθανόν χαθεί για πάντα.

Οι λίγες συνεργασίες του με τον τύπο (Αθηναϊκό-τοπικό Επτανησιακό και με το "Ράδιο Πρόγραμμα") άρκεσαν να τον κατατάξουν ως τον "ποιητή των μακρινών Θαλασσινών ταξιδιών" (Διαρκής Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας-1985).

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟ CD "ΟΥΡΑΚΑΣ"

Στο σύνολό του το «Ουράκας» παρουσιάζει μια μοναδική για τα Ελλαδικά μουσικά χρονικά ιδιαιτερότητα: Είναι η μόνη σειρά τραγουδιών, που όσο και αν εκπέμπουν ένα χαρακτηριστικά τοπικό όσο και διαχρονικά ρομαντικό χρώμα.... προτείνουν μια μουσική άποψη σύγχρονη στην ηχητική της αντίληψη και οπωσδήποτε στην ηχοτεχνική της πρακτική...
...Όταν η ψηφιακή τεχνολογία αναλαμβάνει να επεξεργαστεί και να ανασκευάσει την εκφραστικότητα οργάνων όπως το βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, ακορντεόν, σαξόφωνο, κλασική κιθάρα, μπάσα και κρουστά, η αίσθηση ωθείται να κρατηθεί μετέωρη ανάμεσα στο δεδομένο και το επικείμενο...
...’ραγε σε ποιό σημείο της παραδοσιακής συνέχειας σε αποθέτει ένα τόσο λυρικό ποιητικό υλικό; Προφανώς σε ένα σημείο όπου η ίδια η παράδοση έχει μετεξελιχθεί σε κάτι βαθιά εσωτερικό όσο και σύγχρονο. Όπως άλλωστε κι αυτή η μουσική η τόσο ξένη σε κάθε τι ευτελές και εποχικό.

Α. Ζήλος, Περιοδικό «Δίφωνο», Αύγουστος 2000


...θα χαρακτήριζε κανείς τη αυτή τη δουλειά σαν ένα παράτολμο Κεφαλλονίτικο πείραμα. Γιατί οπωσδήποτε η έμπνευση αλλά και η πρακτική του Σ. Δεμπόνου ξεφεύγουν πολύ από τα τετριμμένα και γενικώς τα καθιερωμένα...

Π. Γεραμάνης, «ΤΑ ΝΕΑ», 24/6/2000


...βιολί, σαξόφωνο, μαντολίνο, επτανησιακές καταβολές και κλασικές επιρροές, αλλά και τραγούδι που λικνίζεται από την ένταση μιας σύντομης σατιρικής φουρτούνας μέχρι τα απαλά κύματα ενός νανουρίσματος...
...Αν σας συγκινούν τα σπάνια λουλούδια που φυτρώνουν στις παρυφές της επίσημης δισκογραφίας, ακούστε οπωσδήποτε αυτόν το δίσκο..."

Γ. Αλλαμανής, Περιοδικό «Μελωδία», Ιούλιος 2000


...οι εικόνες του καπετάνιου ζωντανεύουν σε μια από τις πιο δημιουργικές απόπειρες μεταφοράς του πλούτου της κεφαλλονίτικης μουσικής παράδοσης σε διεθνή ύδατα...

Γ. Χριστοδουλόπουλος, περιοδικό «ΕΨΙΛΟΝ» Ελευθεροτυπία, 26/11/2000


... Στην ευφάνταστη ενορχήστρωση αλλά και στα στοιχειωμένα ηχοτοπία που δημιουργεί με αυτήν εντοπίζονται συγγένειες με τη σκηνική μουσική...όλα δένουν σε ένα σύνολο που μόνο ως έντεχνο μπορεί να χαρακτηριστεί...

Α. Κουτσουφλάκης Περιοδικό «MONOPOLY», Σεπτέμβριος 2000


...η μουσική του Σ. Δεμπόνου είναι υποβλητική και καταλυτική ως προς τα συναισθήματα που δημιουργεί...

Β. Καραλάζος htttp://www.atraktos.gr


...Επιβιβαστείτε χωρίς χρονοτριβή στο μουσικό ναυτίλο του Σωτήρη Δεμπόνου. Η περιπλάνηση στους εξωτικούς παραλλήλους του θα φέρει ανέλπιστα ευρήματα στην επιφάνεια, ενώ, τυχούσης τρικυμίας, τη σανίδα σωτηρίας θα αποτελέσει το φάντασμα του Καββαδία, που -φευ- σέρνει ακατάπαυστα τις αλυσίδες του στα στοιχειωμένα βάθη του «Ουράκας».

Σπήλιος Τζέμος, in.gr


Ο Δεμπόνος γράφει «θωπευτική» μουσική αγγίζοντας με ιερό σέβας τα «καταραμένα λόγια»... έχει στο νου του διαρκώς ένα πράγμα. Ο στίχος ποτέ να μη βουλιάξει, όπως τα «πεντάκληρα σκαριά», που στοίχειωσαν με μιάς το μυαλό του καπετάνιου?

Φώντας Τρούσας, Περιοδικό «Jazz &Τζαζ», Φεβρουάριος 2001


O Σωτήρης Δεμπόνος είναι ένας Κεφαλλονίτης αλλά όχι ένας τυπικός Κεφαλλονίτης...
...όσο βυθίζεσαι στις λεπταίσθητες εσωστρεφείς περιπλανήσεις του ποιητή Αλέξανδρου Μοντεσάντου που ενέπνευσαν τις μελωδίες κι όσο ανακαλύπτεις στοιχεία που διαστρέφουν τον επτανήσιο ρομαντισμό εισάγοντας την αίσθηση του σύγχρονου σε κάτι τόσο στενά δεμένο με το παραδοσιακό... τόσο αναρωτιέσαι για την «καθαρότητα» της παραδοσιακής ματιάς του συνθέτη και τόσο αναρωτιέσαι από πού πηγάζει μια μούσα τόσο λεπταίσθητη αλλά και τόσο ιδιοσυγκρασιακή...
... να το πούμε έργο μεταμοντέρνο; Θ' αδικούσαμε τον βαθιά δοσμένο συναισθηματισμό του... Κι εδώ που τα λεμε, ίσως και να είναι εν τέλει ο Σωτήρης ένας Κεφαλλονίτης τυπικός...

Α. Ζήλος http://www.exagram.com


* * * * *
Εντάξει, να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα πρώτα.
Γουστάρω αυτόν τον δίσκο.
Ο Σωτήρης είναι φίλος.

Οκ? Έχουμε και λέμε :
Μην Περιμένετε σχόλια και κριτική, είμαι προκατειλημμένος...
Εδώ είναι το cd, φλερτάρει με διάφορα στυλ, μα πάνω απ' όλα είναι μια επιστροφή στις ρίζες...
Δείτε τις κριτικές πιο πάνω, απλά να πω ότι αυτή είναι η πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά του Σωτήρη, δίσκος δύσκολος και μεθυστικός, ποτισμένος με την Κεφαλλονίτικη τρέλα και την αρμύρα της θάλασσας, ακροβατεί ανάμεσα στην Κεφαλλονίτικη παράδοση και την jazz, δύσκολα βρίσκεται σήμερα, γιαυτό και παρουσιάζεται σήμερα εδώ.
Όλες οι υπόλοιπες δουλειές του Σωτήρη κυκλοφορούν κανονικά, ακούστε τες οπωσδήποτε...

Αγοράστε από εδώ αν δεν τα βρίσκετε στα δισκάδικα...
http://hitchhyke.blogspot.com/


Δισκογραφία :
Α. Λιβιεράτος / Σ. Δεμπόνος : Από του Χάρου τα Δόντια 10” lmt. / CD 1997 [Lift 043] Hitch Hyke
Σωτήρης Δεμπόνος : Ουράκας (Θεατρικός Οργανισμός "Στιγμή"[2000])
Σωτήρης Δεμπόνος : Far West : Tribal Dances CD 2007 [Lift 094] Hitch Hyke
Σωτήρης Δεμπόνος – Film musik 10'' EP vinyl Limited (puzzle musik PIECEX2 [2008])
Συμμετοχή :
Various : First Steps : 2 YEARS PUZZLE MUSIK Cd (puzzle musik PIECEC1 [2009])

www.myspace.com/

No comments:

Post a Comment